A | B | C | D | E | F | G | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 101 lästips för psykologer i skolan | ||||||
2 | |||||||
3 | av David Franzén, leg. psykolog på Rova Sjögren Psykologi AB, Umeå - www.rovasjogren.se | ||||||
4 | Titel | År | Författare | Kategori | Beskrivning/Kommentar | Nyckelord | Länk |
5 | Skollagen | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Skollagen reglerar vilka rättigheter och skyldigheter barn, elever och vårdnadshavare har. I lagen står också vilka krav som ställs på huvudmannen för verksamheten. Förordningar är ytterligare bestämmelser i skolfrågor från regeringen. | Webbsida | |||
6 | Skolförordningen | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Skolförordning (2011:185) reglerar Sveriges samtliga skolformer. Den ersätter bland annat grundskoleförordningen, sameskolförordningen, särskoleförordningen och specialskoleförordningen. Skolförordningen gäller från 15 april 2011 och började tillämpas från och med den 1 juli 2011. Undantag finns för de elever som höstterminen 2011 påbörjar sitt nionde skolår i grundskolan eller grundsärskolan, elever som höstterminen 2011 påbörjar sitt tionde skolår i specialskolan eller före 1 juli 2011 har påbörjat sin gymnasieutbildning. | Webbsida | |||
7 | Gymnasieförordningen | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Webbsida | ||||
8 | Läroplan för förskolan (Lpfö 18) | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Denna reviderade läroplan för förskolan träder i kraft juli 2019 | ||||
9 | Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2018) | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet innehållet fem delar och beslutas av regeringen. | ||||
10 | Läroplan för grundsärskolan (reviderad 2018) | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Läroplan för grundsärskolan Läroplanen innehåller tre delar: skolans värdegrund och uppdrag, övergripande mål och riktlinjer för utbildningen samt kursplaner som kompletteras med kunskapskrav. Läroplanens första del gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet, medan den andra delen gäller i tillämpliga delar för dessa verksamheter. | ||||
11 | Läroplan för sameskolan 2011 (Reviderad 2017) | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Läroplanen innehåller fem delar: skolans värdegrund och uppdrag, övergripande mål och riktlinjer för utbildningen, förskoleklassen, fritidshemmet samt kursplaner som kompletteras med kunskapskrav. Läroplanens första del gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet, medan den andra delen gäller i tillämpliga delar för dessa verksamheter. | ||||
12 | Läroplan för specialskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet i vissa fall (Lspec11) | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Läroplanen tar upp barnens utveckling och lärande, barnens inflytande i verksamheten och relationen till föräldrarna. Den tar också upp hur förskolan ska samverka med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet. | ||||
13 | Skolverkets allmänna råd | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Allmänna råd är rekommendationer om hur förskolor, skolor och vuxenutbildningen bör tillämpa lagar och regler. Råden ska följas om verksamheten inte uppfyller kraven i bestämmelserna på andra sätt. | Webbsida | |||
14 | Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet | 2012 | Skolverket | Dessa allmänna råd och kommentarer vänder sig till huvudmän, förskolechefer och rektorer som ett stöd för det systematiska kvalitetsarbetet. De allmänna råden gäller för alla som arbetar inom skolväsendet och omfattar samtliga skolformer. | |||
15 | Kvalitetsarbete i praktiken | 2015 | Skolverket | Det här stödmaterialet handlar om hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i praktiken ute i förskolor och skolor. | |||
16 | Stödinsatser i utbildningen | 2014 | Skolverket | Barn och elever behöver ledning, stimulans och ibland olika former av stöd för att lyckas i sitt lärande och sin personliga utveckling. Det här stödmaterialet beskriver hur lärare, övrig skolpersonal och rektorer kan arbeta för att främja en god lärmiljö och för att förebygga svårigheter. | |||
17 | Forskning för klassrummet | 2013 | Skolverket | I den här kunskapsöversikten har Skolverket samlat klassrumsnära rön som diskuterats flitigt på senare år. Översikten ger inga färdiga metoder eller arbetssätt utan är tänkt att ge en riktning och inspirera till ett forskningsbaserat arbetssätt. | |||
18 | Vägledning för elevhälsan (rev. 2016) | 2016 | Skolverket & Socialstyrelsen | Lagar, styrdokument och allmänna råd | Socialstyrelsen och Skolverket vill med vägledningen stärka elevhälsans arbete och bidra till utveckling av en likvärdig elevhälsa i landet. Den ska vara ett kunskapsstöd och beslutsunderlag för personal och ledning och inte allmänna råd eller riktlinje. Vägledningen beskriver bland annat elevhälsans uppdrag, utgångspunkter, arbetssätt och ansvar. | ||
19 | Psifos kvalitetsmodell för psykologers arbete i elevhälsan | 2018 | Olsson & Rutschman | Elevhälsa | Psifos har tagit fram en kvalitetsmodell för psykologers arbete i elevhälsan. Förutom en fullständig version finns kvalitetsmodellen även i en kortversion samt i form av en checklista över organisatoriska förutsättningar för psykologers arbete i elevhälsan. | ||
20 | Elevhälsa som främjar lärande | 2017 | Guvå & Hyllander | Elevhälsa | Elevhälsans professioner är eniga om att de ska arbeta förebyggande och främjande, men fastnar i praktiken lätt i gamla hjulspår. Istället för att främja elevers lärande och hälsa problematiseras enskilda elever. Det behövs teorier, modeller och rutiner för ett främjande elevhälsoarbete. Syftet med den här boken är att ge idéer om hur elevhälsan kan utveckla sitt arbete för att möta skollagens krav på främjande och förebyggande arbete. | Bok | |
21 | Psykologi för klassrummet | 2016 | Lehtinen & Jakobsson Lundin | Elevhälsa | I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. | Bok | |
22 | Att platsa i en skola för alla | 2013 | Säljo & Hjörne | Elevhälsa | Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. | Bok | |
23 | Att utveckla elevhälsa | 2012 | Partanen | Elevhälsa | Petri har skrivit en bok för lärare, arbetslag, elevhälsopersonal och skolledare som kan användas i utvecklingsarbetet på såväl den enskilda skolan som i en förvaltning eller kommun. | Bok | |
24 | Beteendeproblem i skolan | 2014 | Hejlskov Elvén | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Beteendeproblem i skolan visar hur skolpersonal kan tänka och agera i mötet med elever som inte beter sig som förväntat i en viss situation. Genom att lära sig mer om beteendeproblem hos barn ökar man möjligheterna till att hantera konflikter som kan stå i vägen för lärarens arbete och elevernas inlärning. | NPF, ADHD, autism, CPS, lågaffektivt bemötande | Bok |
25 | Hitta rätt : en lösningsfokuserad samarbetsmetod för skolan | 2017 | Green | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Hitta rätt är en uppföljare till de banbrytande böckerna Explosiva barn och Vilse i skolan. I den här boken ger Ross W. Greene fördjupad praktisk vägledning i hur man implementerar och tillämpar problemlösningsmodellen Samarbetsbaserade och proaktiva lösningar (CPS). Denna modell hjälper vuxna att förstå och hjälpa elever med utmanande beteende utan bestraffningar och motsättningar. | CPS | Bok |
26 | Vilse i skolan - Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt | 2016 | Green | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Vilse i skolan beskriver Ross W. Greene hur man med empati och ett kognitivt, humanistiskt förhållningssätt kan hjälpa beteendemässigt utmanande barn och ungdomar att hantera sitt beteende. | NPF, ADHD, autism, CPS | Bok |
27 | Hantera, utvärdera och förändra : med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik | 2018 | Hejlskov Elvén & Sjölund | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Äntligen kombineras verktyg från lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik till en pedagogisk helhet. Verktygen är uppdelade i tre olika verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Som personal eller förälder behöver man behärska alla tre | lågaffektivt bemötande | Bok |
28 | Psykolog i skolan | 2014 | Schad (red.) | Elevhälsa | Bok | ||
29 | Evidensbaserad elevhälsa | 2017 | Millerad & Lindgren (red.) | Elevhälsa | Den svenska skolan har unika förutsättningar att ge alla elever en god utbildning och främja deras utveckling och hälsa. I det hälsofrämjande arbetet har skolan en viktig resurs i elevhälsan som når alla elever och leds av välutbildad personal. | Bok | |
30 | Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik | 2017 | Sjölund, Jahn, Lindgren, Reuterswärd | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | I boken förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. | NPF, ADHD, autism | Bok |
31 | Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan | 2015 | Sjölund & Henrikson | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | I varje klass finns elever med ojämna förmågor. Den pedagogiska utredningen ska ligga till grund för att vi ska kunna kompensera för detta. En kartläggning gör att vi förstår de bakomliggande orsakerna till svårigheterna hos elever med ojämna förmågor, och utifrån den kan vi kravanpassa olika situationer, kompensera för de färdighetsbrister eleven har och hjälpa eleven att träna och utvecklas. | Bok | |
32 | Förskolekompassen : för dig som möter barn som har svårt att navigera | 2015 | Sjölund & Henrikson | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | För dig som möter barn i förskolan som har svårt att navigera ger dig ett heltäckande pedagogiskt material för kartläggning och situationsanalys... | Bok | |
33 | Vardagskompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter barn och ungdomar som har svårt att navigera i vardagen | 2015 | Sjölund & Henrikson | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Vardagskompassen är ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter barn och ungdomar som har svårt att navigera i vardagen. | Bok | |
34 | Motiverande samtal vid autism och adhd | 2015 | Ortiz & Sjölund | Samtal, MI m.m. | Personer med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare. | NPF, ADHD, autism | Bok |
35 | MI Motiverande samtal för skolan | 2016 | Hom Ivarsson | Samtal, MI m.m. | I denna praktiska handbok presenteras MI på ett tydligt och överskådligt sätt. Läsaren får en grundläggande förståelse för metoden och hur den konkret tillämpas. Boken innehåller en mängd exempel och citat ur skolans värld. | MI, motiverande samtal | Bok |
36 | Motiverande samtal i skolan | 2017 | Rollnick, Kaplan & Rutschman | Samtal, MI m.m. | Den här boken visar hur motiverande samtal kan hjälpa lärare och elever att se möjliga lösningar på konflikter och svårigheter som uppstår i skolans vardag, såsom sena ankomster, störande beteende i klassrummet, psykisk hälsa, konflikter mellan elever och där användning av konsekvenser kanske inte fungerar. | MI, motiverande samtal | Bok |
37 | Inkluderingskompetens vid adhd & autism | 2017 | Jensen | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Hur skapar vi en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism? I boken får du stifta bekantskap med Funktionstrappans fyra steg. Där har hjärnforskning, evidensbaserad pedagogik och beteendevetenskap omvandlats till hundratals handfasta tips som även omfattar dyslexi och dyskalkyli. | NPF, ADHD, autism, lågaffektivt bemötande | Bok |
38 | En skola som fungerar : för alla | 2017 | Lundin | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | I boken uppmuntras vi att vända på tankegångarna och istället utgå ifrån de elever som behöver olika former av stöd och anpassningar, till exempel elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (npf) | NPF, ADHD, autism | Bok |
39 | Essence : om adhd, autism och andra utvecklingsavvikelser | 2018 | Gillberg | Klinisk psykologi | Christopher Gillberg är upphovsman till ESSENCE, Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. Det är ett paraplybegrepp som betonar den stora överlappningen mellan utvecklingsneurologiska/neuropsykiatriska störningar som alltför ofta betecknas som avgränsade tillstånd till exempel adhd, autism, DCD | NPF, ADHD, autism | Bok |
40 | EHM - Elevhälsomötet : en främjande, förebyggande och lärande modell | 2017 | Bengtsson, Necovski, & Kempe Olsson | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | EHM, elevhälsomötet, är en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär. | EHT, EHM | Bok |
41 | Elevhälsa. Samverka, förebygga, bygga | 2017 | Runström Nilsson | Elevhälsa | Författaren visar på en rad framgångsfaktorer för att skolan så långt som möjligt ska lyckas i sitt uppdrag att stödja eleverna i deras utveckling och inlärning. Med hjälp av exempel visas här hur elevhälsoteamet kan arbeta främjande och förebyggande genom sin samlade yrkeskompetens. | EHT, EHM | Bok |
42 | Helping Children Learn: Intervention Handouts for Use in School and at Home | 2010 | Naglieri m.fl. | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | "The intervention guide that school psychologists and educators will use and share with parents year after year, Helping Children Learn is the lifeline struggling students need to overcome barriers to learning and achieve long-term school success." | Bok | |
43 | Exekutiva funktioner hos barn och unga | 2016 | Vibeke Fleischer & From | Klinisk psykologi | I boken presenterar Fleischer och From begreppet ur ett utvecklingsperspektiv. Hur de exekutiva funktionerna kan observeras, utredas och behandlas, likaså vilka pedagogiska möjligheter och interventioner som finns för pedagogisk personal och föräldrar. | Bok | |
44 | Synligt lärande : en syntes av mer än 800 metaanalyser om vad som påverkar elevers skolresultat | 2014 | Hattie | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | En syntes av mer än 800 metaanalyser om vad som påverkar elevers skolresultat är John Hatties presentation och analys av den banbrytande sammanställningen av evidensbaserad forskning som har gjorts om vad som faktiskt fungerar i skolorna för att förbättra elevers studieresultat | Bok | |
45 | Synligt lärande för lärare | 2012 | Hattie | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet | Bok | |
46 | De fem stora : Fullan - Hattie - Timperley - Wiliam - Dweck | 2016 | Ersgård | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | De fem stora ger överblick över och förståelse för den senaste skolforskningen och knyter den till det dagliga komplexa skolarbetet. På ett konkret och underhållande sätt presenteras här forskningsresultaten från de fem största internationella forskarna inom pedagogik ur ett lärarperspektiv. | Bok | |
47 | Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker | 2015 | Wiliam & Leahy | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling. | formativ bedömning | Bok |
48 | Det professionella lärandets inneboende kraft | 2013 | Timperley | Skolutveckling, handledning, konsultation | Timperley redogör för vad ledare, i skolan såväl som utanför skolan, kan göra för att främja lärares lärande på ett sätt som omedelbart gynnar eleverna. Kärnan i boken är en undersökande och kunskapsbyggande cykel för lärare, som utgör ett viktigt redskap för att frigöra det professionella lärandets inneboende kraft. Boken innehåller en mängd konkreta exempel som bygger på verkliga erfarenheter. | Bok | |
49 | Tänk om allt du vet om utbildning är fel? | 2017 | Didau | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | En kritisk belysning av olika påståenden om vad som kännetecknar god pedagogik. Författaren diskuterar på ett underhållande och skarpt sätt många av de påståenden som finns om undervisning och olika undervisningsmetoders effekter. | Bok | |
50 | Klassrumspsykologi : från teori till praktik | 2018 | Didau | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Med avstamp i forskning och praktisk klassrumserfarenhet går David Didau och Nick Rose igenom ett antal rubriker som alla resonerar kring för läraren välkända begrepp, till exempel arbetsminne, feedback, bedömning, förväntningar och målsättning utifrån psykologiskateorier och strategier. Psykologisk kunskap görs därmed konkret och tillgänglig, och boken blir ett handfast undervisningsstöd. | Bok | |
51 | Psykologisk fallkonsultation | 2012 | Guvå & Hyllander | Skolutveckling, handledning, konsultation | Psykologisk fallkonsultation är en metod för att tillföra psykologisk kompetens till organisationer inom utbildning, vård och omsorg. I organisationer, där människor arbetar med andra människor, kan yrkesverksamma hamna i situationer där deras klienter försätter dem i professionella dilemman. Genom psykologisk fallkonsultation kan de få hjälp att själva hjälpa klienter inom ramen för sitt uppdrag i organisationen. | Bok | |
52 | Från jag till vi : grupputveckling i förskola och skola | 2005 | Guvå | Skolutveckling, handledning, konsultation | Här får du ta del av ett arbetssätt där pedagogen som gruppens ledare, utgår från såväl ett individ- som ett grupperspektiv. Hur de olika barnen förhåller sig till sin ledare och övriga barn utgör grunden för en analys av hur gruppen ska ledas och hur varje enskilt barn ska nås och bli en i gruppen. | Bok | |
53 | Den lärande hjärnan | 2011 | Klingberg | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Genom exempel från egen och andras forskning, och öden hämtade ur verkliga livet, visar Torkel Klingberg hur hjärnan påverkas av allt ifrån gener till stress, fysisk aktivitet och nära relationer. Den lärande hjärnan är en bok om hur vi ska kunna ge våra barn och tonåringar de bästa förutsättningarna att lära och utvecklas. | Bok | |
54 | Varför jag känner som du känner : intuitiv kommunikaton och hemligheten med spegelneuronerna | 2007 | Bauer | Klinisk psykologi | Joachim Bauer redogör initierat för denna spännande upptäckt inom neurologin och de insikter som den innebär för bland annat uppfostran, inlärning, kärlek och kommunikation. Spegelneuronerna är nyckeln till en rad egenskaper som gör människan unik men de bör tränas redan från födseln och kan få avsevärda konsekvenser för olika områden i livet. | Bok | |
55 | Fem gånger mer kärlek : forskning och praktiska råd för ett fungerande familjeliv : en bok till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år | 2009 | Forster | Föräldrastöd | Fem gånger mer kärlek, eller med andra ord: att ge sina barn fem gånger så mycket positiv uppmärksamhet som tjat, tillsägelser och gränssättning är ett förhållningssätt som ger stor utdelning! Den här boken visar hur man som förälder gör detta. Det är en handfast och konkret guide med väl förankrad forskning i ryggen och ett pedagogiskt upplägg med både exempel och övningar. | KBT, TBA | Bok |
56 | Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet | 2017 | Thorsten, Forslund Frykedal & Boo | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Tycker du att din svåraste arbetsuppgift som lärare är att anpassa undervisningen efter varje elevs förutsättningar och behov? Då är du inte ensam! Att anpassa undervisning är en grundbok som erbjuder en teoretisk och praktisk vägledning mot en undervisning anpassad till individ och grupp. | Bok | |
57 | OBM i praktiken : förändra beteenden och nå resultat i organisationer | 2015 | Olofsson & Nilsson | Organisationspsykologi | OBM (Organizational Behavior Management) ger kraftfulla verktyg för att förstå och förutsäga vilka förändringar organisationer behöver göra för att åstadkomma bättre resultat. Författarna berättar initierat hur man prioriterar bland olika mål och nyckelbeteenden. | TBA, OBM | Bok |
58 | Utvecklingspsykologi | 2016 | von Tetzchner | Utvecklingspsykologi | Utvecklingspsykologi är den svenska versionen av den andra utgåvan av det norska standardverket om utvecklingspsykologi. Den här utgåvan inkluderar den omfattande nya kunskap som har tillkommit under 2000-talet inom området | Bok | |
59 | En liten bok om ledarskap | 2018 | Söderfjäll | Ledarskap och grupputveckling | En liten bok om ledarskap är precis vad den heter. Den ger en kort och översiktlig bild av vad ledarskap är och hur det kan utövas på bättre och sämre sätt. | Bok | |
60 | Mindset : du blir vad du tänker | 2017 | Dweck | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Boken Mindset har förändrat vårt sätt att prata om intelligens och förmåga till inlärning. Carol S. Dwecks banbrytande forskning om hur förmågor och prestationer utvecklas bygger på insikten att mänskliga egenskaper inte enbart är medfödda, utan något som kan påverkas av nya kunskaper och erfarenheter. | growth mindset, dynamiskt mindset, intelligens | Bok |
61 | Återkoppling för utveckling : från förmedling till handledning | 2015 | Wallberg | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Helena Wallberg ger i sin nya bok Återkoppling för utveckling – från förmedling till handledning konkreta och autentiska exempel från skolans värld på vad som behöver återkopplas, varför, när och hur det blir effektivt och leder lärandet framåt. | återkoppling, feedback | Bok |
62 | Formativ bedömning i praktiken : från förmedling till förståelse | 2013 | Wallberg | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Formativ bedömning ökar elevernas förståelse för hur kunskap och förmågor kan bedömas och ger läraren möjlighet att kontinuerligt utvärdera och utveckla sin undervisning. | Bok | |
63 | Att motverka rasism i förskolan och skolan | 2017 | Jämte & Arneback | Mobbning, kränkande behandling, diskriminering | Förskolan och skolan har ett tydligt uppdrag att motverka rasism. Samtidigt visar forskning att rasism tar sig en rad olika uttryck på olika nivåer, och får allvarliga konsekvenser för de barn och elever som utsätts. Rasistiska föreställningar, handlingar och strukturer gör att vissa löper högre risk än andra att utsättas för kränkningar och diskriminering. Därmed motverkar rasism barns och elevers likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas. | Bok | |
64 | Konflikthantering i professionellt lärarskap | 2015 | Friberg & Hakvoort (red.) | Mobbning, kränkande behandling, diskriminering | Konflikter är en naturlig del av skolans och förskolans vardag – att möta och hantera konflikter kräver däremot specifik kunskap och träning. Om det sociala samspelet i en konflikt hanteras väl kan konflikten vara ett tillfälle att träna sig i att uttrycka sina egna tankar, diskutera olika uppfattningar och tolkningar, reflektera över sitt eget och andras deltagande samt att tänka igenom samspelets förlopp. | Bok | |
65 | Konflikthantering i arbetslivet - förstå, hantera, förebygg | 2015 | Jordan | Mobbning, kränkande behandling, diskriminering | Den här boken ger redskap för att förstå konflikter, kunna sortera i dem och se vilka möjligheter som finns att hantera dem konstruktivt. Författaren behandlar teman som konfliktkunskap, självinsikt, ansatser för problemlösande kommunikation, strategier och redskap för konflikthantering samt strategier för att bygga en robust samarbetskultur. | Bok | |
66 | Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar | 2015 | Skolverket | Mobbning, kränkande behandling, diskriminering | Arbetet mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling är komplext. Rektorer, lärare och andra som arbetar i skolan behöver kunskaper om hur problemen uppstår och hur de kan motverkas. I detta stödmaterial refereras forskning om kränkningar och trakasserier och om hur skolor som lyckats bra har arbetat. | ||
67 | Nätmobbning : handbok för skolan | 2016 | Frisén & Berne | Mobbning, kränkande behandling, diskriminering | Minst en av tio skolelever är drabbade och skolan har ett ansvar att utreda och åtgärda nätmobbningssituationer. Men hur gör man detta på bästa sätt? Nätmobbning: Handbok för skolan berättar hur skolan kan upptäcka, förebygga och åtgärda nätmobbning. Förutom att ge konkreta råd beskriver författarna även den mest aktuella svenska och internationella forskningen på området. | näthat | Bok |
68 | Vad gör unga på nätet? | 2018 | Dunkels | Mobbning, kränkande behandling, diskriminering | I Vad gör unga på nätet? visar Elza Dunkels hur viktigt det är att kunskaperna om unga och nätet sätts in i ett sammanhang. Om vi vill förstå räcker det inte med att iaktta på avstånd. Vi måste våga ställa frågor, såväl i klassrummet som vid middagsbordet. Den bästa informationen om ungas nätanvändning får vi inte från kvällstidningarnas löpsedlar. Den får vi från ungdomarna själva. | nätmobbning, näthat | Bok |
69 | Skolundersökningen om brott 2017 - Om utsatthet och delaktighet i brott | 2018 | Brottsförebyggande rådet | Mobbning, kränkande behandling, diskriminering | Elevers vardag och sociala liv begränsas av rädsla för brott. Skolan är den vanligaste brottsplatsen för misshandel, hot och sexuella kränkningar för elever i årskurs nio. Många elever undviker vissa personer, platser och aktiviteter av oro för brott. Det visar Skolundersökningen om brott 2017, publicerad 2018-12-17. | brottslighet, hot, sex | |
70 | Det gäller en av fem – fakta om barn, sexuella övergrepp och sexuell exploatering i Sverige 2014 | 2015 | Stiftelsen Allmänna Barnhuset | Sexuella övergrepp | Den här skriften ger en kort sammanfattning av en undersökning från 2014 där ett representativt urval av närmare 6000 gymnasieelever har fått svara på frågor om sina erfarenheter av sexuella övergrepp och sexuell exploatering under uppväxten. Resultaten i den här skriften bygger på vad eleverna själva har valt att berätta. Undersökningen har genomförts av forskare från Linköpings och Lunds universitet på uppdrag av Stiftelsen Allmänna Barnhuset och har finansierats av regeringen. | brottslighet, hot, sex | |
71 | Teaming: How Organizations Learn, Innovate, and Compete in the Knowledge Economy | 2012 | Edmondson | Ledarskap och grupputveckling | Amy Edmondson shows that organizations thrive, or fail to thrive, based on how well the small groups within those organizations work. In most organizations, the work that produces value for customers is carried out by teams, and increasingly, by flexible team-like entities. | psykologisk säkerhet, team | Bok |
72 | Lärandets ordning och reda : ledarskap i klassrummet | 2017 | Samuelsson | Ledarskap och grupputveckling | Boken problematiserar en vanligt förekommande föreställning om att lärare först måste ha eller skapa ordning och reda, för att sedan kunna undervisa. Boken redogör för sex områden som ledare i klassrummet behöver tänka över och sedan förhålla sig till, för att undervisningen ska göra det möjligt för elever att utvecklas kunskapsmässigt och socialt. Att vara ledare i klassrummet innebär att arbeta förbyggande, långsiktigt, medvetet och tålmodigt. | Bok | |
73 | Ledarskap i klassrummet : handbok för arbetsro och effektivt lärande | 2018 | Steinberg | Ledarskap och grupputveckling | Boken består av tjugo korta kapitel och är upplagd som en praktisk handbok med diskussionsfrågor och övningsuppgifter att arbeta med på egen hand eller tillsammans med kollegor. Kapitlen tar bland annat upp hur man får eleverna att komma igång i arbete på ett effektivt sätt, hur man kan använda sitt kroppsspråk för att styra elevernas uppmärksamhet och hur man skapar tydliga spelregler som gäller för alla i klassrummet. | Bok | |
74 | Ödlan i huvudet : KBT i bilder - illustrerade metaforer för ett rikare liv | 2017 | Katz | Samtal, MI m.m. | Vill du veta vad man skall göra åt negativa tankar? Vill du veta vad man skall göra med sina känslor? Ödlan i huvudet ger oss psykologisk kunskap på ett helt nytt sätt. Med träffsäkra metaforer och humoristiska illustrationer ger boken insikter som hjälper oss att hantera våra liv, våra relationer, tankar och känslor. | KBT | Bok |
75 | Social fobi : effektiv hjälp med kognitiv beteendeterapi | 2013 | Furmark, Carlbring m.fl | Samtal, MI m.m. | Social fobi är en stark rädsla för situationer där man känner sig värderad eller granskad av andra. Den här boken presenterar ett självhjälpsprogram som baseras på kognitiv beteendeterapi och är vetenskapligt utprövat med mycket goda resultat. Dess nio steg omfattar både teoretisk kunskap och praktiska övningar. | KBT | Bok |
76 | Från Vygotskij till lärande samtal | 2008 | Partanen | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Petri Partanen ger en lättfattlig orientering i Vygotskijs teorier och beskriver konkret och praktiskt olika delar som kan ingå i lärande samtal med elever. | Bok | |
77 | Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola | 2017 | Jarl m.fl | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Att organisera för skolframgång handlar om skolor som lokala organisationer och om hur verksamheten på en skola kan organiseras för att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande. I boken presenteras en jämförande studie mellan fyra framgångsrika och fyra icke framgångsrika skolor. Genom sitt urval ger studien en förståelse för vad som fungerar, vad som inte fungerar och varför. | Bok | |
78 | Alla i mål : Skolutveckling på evidensbaserad grund | 2014 | Kornhall | Skolutveckling, handledning, konsultation | I boken Alla i mål beskriver författaren Per Kornhall hur man kan arbeta framgångsrikt med skolutveckling på evidensbaserad grund. Budskapet i boken är att det går att skapa en skola där alla elever når målen och de tips och råd som ges lutar sig mot gedigen evidens och beprövad erfarenhet. | Bok | |
79 | Handbook of Research in School Consultation | 2014 | Erchul m.fl | Skolutveckling, handledning, konsultation | Handbook of Research in School Consultation provides the field of school-based consultation with a comprehensive volume examining research perspectives and methodologies, models of practice, and future research directions. | Bok | |
80 | Barnexperimentet : svensk skola i fritt fall | 2013 | Kornhall | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Per Kornhall analyserar de gigantiska förändringarna som skett under de senaste 20 åren med kommunaliseringen, avskaffandet av Skolöverstyrelsen, nya regelverk som avskaffades och ersattes lika fort som de infördes och inte minst omvandlingen från en skola för alla till en skolmarknad för de starka. | Bok | |
81 | Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser : Att stärka människors motståndskraft | 2013 | Hedrenius & Johansson | Trauma, krishantering | Den omvälvande kunskapsutvecklingen inom krisstöd har helt förändrat synen på vad som faktiskt hjälper barn och vuxna vid svåra händelser. Debriefing rekommenderas till exempel inte längre i det akuta skedet internationell konsensus och Socialstyrelsen förordar i stället Psykologisk första hjälp... | krisstöd | Bok |
82 | Det tänkande klassrummet | 2013 | Pihlgren | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Boken visar hur arbetet i ”det tänkande klassrummet” kan byggas upp för att det ska resultera i det främsta lärandet. Begrepp som intelligens, tänkande, kreativitet och lärande belyses genom aktuell forskning och relateras till den läroplansbundna verksamheten i klassrummet. | metakognition | Bok |
83 | Psykologutredning i skolan | 2013 | Socialstyrelsen | Elevhälsa | Rapporten diskuterar när det är aktuellt att utföra en psykologutredning i skolan, hur en sådan utförs och hur resultaten återförs så att lämpliga åtgärder i möjligaste mån undanröjer hinder för lärandet. I sammanställningen ingår även en diskussion om lämpliga metoder. | ||
84 | Elever med svag teoretisk begåvning | 2015 | Carlsson Kendall | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Alla har inte samma förutsättningar från början men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig kunskap. Enligt psykologen Gunilla Carlsson Kendall finns det i varje klass ett antal elever som har svårt med teoretiskt tänkande, och för att kunna stötta dessa elever på bästa sätt måste vi våga prata om det. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov. | IF, testning, utredning | Bok |
85 | Förstå och arbeta med ADHD | 2012 | Carlsson Kendall | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Vad är ADHD? Hur arbetar du med barn och ungdomar med ADHD i skolan? Hur krockar ADHD-diagnosen med skolans krav och betoning på individuellt och problembaserat lärande? I boken Förstå och arbeta med ADHD får du snabbt överblick av vad ADHD-diagnosen innebär och hur du kan bemöta och hjälpa barn med ADHD i vardagen | NPF, adhd | Bok |
86 | Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? | 2015 | Carlsson Kendall | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt? Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan men att förstå vilka grundläggande svårigheter som ligger bakom diagnoserna kan underlätta. | NPF, adhd, autism | Bok |
87 | Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar | 2009 | Tideman & Smedler | Klinisk psykologi | Författarna förklarar i vilka sammanhang det kan vara aktuellt att testa barn och ungdomar, och går grundligt igenom relevant psykometri samt hur man väljer testmetod. Centrala test presenteras och granskas: utvecklings- och begåvningstest, specifika funktionstest och personlighetstest. | IF, testning, utredning | Bok |
88 | Psykologutlåtanden och intyg | 2017 | Nyman & Selander | Klinisk psykologi | Många barn, ungdomar och vuxna utreds och bedöms av psykologer. Resultaten dokumenteras i utlåtanden till de närmast berörda, och ibland även i intyg till myndigheter och andra instanser. I denna bok ges en ingående handledning i konsten och hantverket att författa begripliga, korrekta och lättillgängliga utlåtanden och intyg. | Bok | |
89 | Främja närvaro : Att förebygga frånvaro i skolan | 2018 | Gren Landell | Skolfrånvaro | Främja närvaro visar hur rektorer och elevhälsan kan arbeta systematiskt med att stärka närvaro och därmed förbättra skolresultaten. Insatserna gynnar alla elever liksom lärarnas arbetsmiljö. Genom denna kunskap och med gemensamma samhällsinsatser skapas förutsättningar för att alla elever ska fullgöra skolplikten och få sin rätt till utbildning tillgodosedd. | frånvaro, närvaro, hemmasittare | Bok |
90 | Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera | 2016 | Gren Landell | Skolfrånvaro | Utredningens förslag syftar till att skolorna ska uppmärksamma och agera på elevers frånvaro på ett tidigare stadium än vad som sker i dag och att eleverna ska få den hjälp de behöver för att deras rätt till utbildning ska tillgodoses. | frånvaro, närvaro, hemmasittare | |
91 | Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro | 2018 | Bühler, Karlsson & Österholm | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | I boken ges alternativa förklaringsmodeller till vad som kan ligga bakom problematisk skolfrånvaro. Därefter presenteras hur man praktiskt kan arbeta lågaffektivt och förebyggande med kartläggningar och handlingsplaner. I bokens avslutande del ges många konkreta verktyg och tips på hur man i skolan kan arbeta för att göra skolan tillgänglig – för alla. | lågaffektivt bemötande, frånvaro, närvaro, hemmasittare | Bok |
92 | Flickor med ADHD - Hur de känner och varför de gör som de gör | 2018 | Nadeau m.fl | Klinisk psykologi | Flickor med adhd blir ofta feldiagnostiserade och missförstådda. Boken innehåller praktiska, lösningsfokuserade råd som har visat sig vara till stor hjälp för oräkneliga föräldrar, lärare och professionella yrkesutövare för att hjälpa flickor med adhd till ett bra liv. Den behandlar också viktig forskning om samtidigt förekommande tillstånd som depressiva syndrom, brister i de exekutiva funktionerna, ätstörningar och andra riskbeteenden. Här finns även uppdaterade checklistor för skolans samtliga stadier och en adhd-självskattningsskala för flickor. | NPF, adhd | Bok |
93 | Haja ADHD : om nuets förbannelse, hjärnans skärmsläckare och vikten av dagdrömmeri | 2018 | Roslund | Klinisk psykologi | Med energi och lätthet förmedlar psykiatern Björn Roslund avancerad kunskap som gör skillnad i hur vi ser på och kan leva med adhd. Boken är skriven för dig som själv har adhd, anhöriga och för alla nyfikna som vill lära sig mer. | NPF, adhd | Bok |
94 | Managing ADHD in Schools: The Best Evidence-Based Methods for Teachers | 2016 | Barkley | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Dr. Russell Barkley, internationally respected expert on ADHD, draws on his 40 years of clinical work with thousands of students, teachers and schools to create a definitive resource for the most effective methods in overcoming impairments for children and teens with ADHD. | neuropsykologi, adhd, NPF | Bok |
95 | Aspeflo om autism : Kvalificerade insatser till barn och vuxna med autism i skola, gruppbostad och daglig verksamhet | 2015 | Aspeflo | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | I boken finns kapitel som beskriver Autismspektrumtillstånd och vad som kännetecknar ett bra förhållningssätt till personer med Autism. Det finns kapitel som handlar om hur man får kommunikation att funka mellan personal och anhöriga samt vad vi kan göra vid problemskapande situationer. En stor del av boken handlar om kommunikation och meningsfulla aktiviteter då detta är två allmänmänskligt viktiga områden som kräver speciellt fokus vid Autism. | NPF, autism | Bok |
96 | Traumamedvetenhet i förskolan | 2018 | Anna Hellberg | Trauma, krishantering | Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. | TMO | Bok |
97 | Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling | 2017 | Edfelt | Specialpedagogik, kartläggning, stödmaterial | Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar. | Bok | |
98 | Top 20 Principles From Psychology For Prek–12 Teaching And Learning | 2015 | APA | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | APA-rapport med 20 i topp avseende psykologiska principer med relevans för lärande i skolan | pedagogisk psykologi | |
99 | Motiverad : feedback, mindset och viljan att utvecklas | 2018 | Appelgren | Forskning inom skola, lärande och pedagogik | Genom att fläta samman forskningsrön med situationer i vardagen djupdyker Alva Appelgren i hur vår motivation påverkas av andra människors förväntningar och återkoppling, vår egen självbild och individuella drivkrafter. Det handlar om vikten av autonomi, jakten på beröm och hur du förhåller dig till talang och förmågor. | mindset, grit, motivation | Bok |
100 | Essentials of Wisc-V Assessment | 2017 | Flanagan & Alfonso | Klinisk psykologi | Essentials of WISC-V Assessmentprovides step-by-step guidance for administering, scoring, and interpreting the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-V). Packed with practical tips for more accurate assessment, this informative guide includes numerous case studies that illustrate a range of real-world issues. | IF, testning, utredning | Bok |